• CEO Jim Farley van de Amerikaanse autofabrikant Ford zegt dat de importheffingen van president Trump de Amerikaanse auto-industrie alleen maar pijn zullen doen.
  • Met name de importheffingen op Mexico en Canada zouden volgens de topman meer kapotmaken dan ze goed zouden doen.
  • Volgens Farley hebben juist Zuid-Koreaanse, Japanse en Europese automakers voordeel van dergelijke importheffingen.
  • Lees ook: Donald Trump kondigt Amerikaanse importheffing van 25% op staal aan: EU belooft terug te slaan

CEO Jim Farley van de Amerikaanse auto-fabrikant Ford zegt dat de door president Donald Trump ingevoerde importheffingen voor Mexico en Canada zijn bedrijf en de Amerikaanse auto-industrie in bredere zin pijn gaan doen.

Farley deelde zijn visie op de importheffingen dinsdag tijdens een conferentie in New York. Hij stelde dat, terwijl Trump hoog van de toren blaast omdat hij de Amerikaanse auto-industrie sterker zou maken, er in de praktijk een negatief effect is.

“Tot dusver zien we vooral dat er een hoop kosten zijn en dat er chaos veroorzaakt wordt”, zei Farley op de conferentie.

Trump kondigde op 1 februari aan dat hij een importheffing van 25 procent zou instellen voor Mexico en Canada. De heffingen zouden op 4 februari in moeten gaan, maar zijn ondertussen een maand uitgesteld nadat zowel Mexico als Canada beloofde om de grenzen beter te bewaken.

"Laten we eerlijk zijn: als je over langere termijn naar de importheffingen kijkt, dan zou een heffing van 25 procent voor Mexico en Canada een ongekend groot gat in de Amerikaanse industrie slaan", aldus Farley. Dit heeft te maken met de nauwe banden van Amerikaanse autoproducenten met toeleveranciers in beide buurlanden.

"Daar komt bij dat het voor Zuid Koreaanse, Japanse en Europese bedrijven, die nu 1,5 tot 2 miljoen voertuigen naar de VS exporteren, makkelijker wordt, omdat ze geen last hebben van die Mexicaanse en Canadese importheffingen", zei Farley. "Dit zou heel goed kunnen uitpakken voor die bedrijven."

De CEO van Ford verklaarde wel dat alle auto's die zijn bedrijf produceert voor Amerika voldoen aan de richtlijnen van het nieuwe handelsverdrag dat tussen de VS, Mexico en Canada is gesloten. Hierin staat bijvoorbeeld auto's voor 75 procent door eigen toeleveranciers gemaakt moeten worden en dat werknemers een minimumloon van 16 dollar moeten krijgen, voordat auto's kosteloos ingevoerd kunnen worden.

Hogere prijzen voor Amerikaanse burgers

Het is niet de eerste keer dat Farley publiekelijk commentaar geeft op de importheffingen voor Mexico en Canada. Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers op 5 februari, vertelde de topman van Ford beleggers dat de importheffingen een "enorme impact" zullen hebben op de auto-industrie en zullen leiden tot hogere prijzen voor consumenten.

"Wat ik niet begrijp, is dat we het hierover hebben, terwijl Zuid-Koreaanse merken 600.000 auto's naar de VS exporteren zonder importheffingen. En waarom kan Toyota een half miljoen voertuigen invoeren zonder incrementele importheffingen?", vroeg Farley zich af.

"Dus als we importheffingen gaan invoeren voor een maand of jaren, of wat dan ook, dan kan het maar beter voor de hele industrie zijn", stelde Farley. "We kunnen niet selectief zijn, want dat betekent een bonanza voor een deel van onze concurrenten."

LEES OOK: Dit zeggen topeconomen over de gevaren van de importtarieven van Trump: Amerikaanse consument betaalt